Door de hoge importheffing van 47.6% door de Europese Unie op Chinese zonnepanelen, werd verwacht dat 2017 een bloedrood jaar zou worden voor China met vele faillissementen. Uit eerste data voor het tweede kwartaal van 2017 lijkt daar echter niets van aan te zijn.
Integendeel, de verkoopcijfers van de top-20 merken in de wereld, welke vrijwel bijna enkel uit Chinese zonnepanelen merken bestaat, steeg met 21%.
Vijf Chinese zonnepanelen merken zijn samen goed voor een derde van alle productie: Yingly, Trina Solar, Jinko, Renesola en Canadian Solar. Tegenover het tweede kwartaal van 2016 is er een groei van maar liefst 21%, in totaal goed voor 5.800MW. Deze vijf merken zijn samen goed voor 32% marktaandeel. Dat is evenveel als de 14 volgende merken samen.
De nieuwe leider inzake volume is Yingli, welke goed is voor een aandeel van 9%. Ook al tonen deze nummers niet alles. De Chinese markt is volop bezig aan het consolideren door verdere fusies maar ook faillissementen. Waar er enkele jaren geleden nog 400 Chinese zonnepanelen merken waren, is dit nu gedaald tot 150.
Ook in de Verenigde Staten is er een verhoogde importheffing. Deze loopt tussen de 24% tot 47% afhankelijk van het merk. Vooral Suntech, met een importheffing van 47% was hier de dupe van en veel later ging de Amerikaanse tak in faillissement.
Van waar komt de verhoogde verkoop dan, vraagt u zich af. Het grootste deel van de verkoop vindt plaats binnen China zelf, maar ook Japan en Latijns-Amerika dragen aan de mooie verkoopcijfers bij. Vooral in Mexico worden heel wat grote installaties geplaatst.
Er is ook een grote verandering van strategie plaats binnen de Chinese zonnepanelen merken. Waar voordien vooral gemikt werd op expansie, is dit nu vooral winst en financieel gezond te zijn.