Menu

Digitale meters uitgesteld met half jaar

De digitale meter, onderwerp van vele discussies in het energieverhaal, wordt uitgesteld voor minstens een half jaar. Dit omdat de fabrikant de meters niet tijdig kan leveren. Nieuwbouwwoningen en zonnepanelen eigenaren, de twee prioritaire groepen voor de uitrol digitale meter, behouden hun meter nog tot minstens 1 juli 2019.

Normaliter zouden de eerste vervangingen van de oude (mechanische) meter plaatsvinden vanaf 1 januari voor zonnepanelen eigenaren. Door de achterstand van de fabrikant wordt de uitrol nu dus noodgedwongen verplaatst naar ten vroegste 1 juli 2019.

Fluvius, het nieuwe nutsbedrijf uit de fusie met Eandis en Infrax zal een schadevergoeding vorderen bij de aannemer welke verantwoordelijk is voor de productie van de digitale meter.

Ook over de huidige situatie en welke veranderingen de digitale meter zal teweeg brengen voor zonnepanelen eigenaars, is nog geen finaal besluit. Het huidige plan welke op tafel ligt, is dat zonnepanelen eigenaren gedurende 15 jaar nog de werking van een terugdraaiende teller kunnen behouden via de digitale meter. Een ander voorstel is dat de werking van de terugdraaiende teller wegvalt maar in plaats ook geen prosumententarief betaald wordt. Dit laatste is een interessante maatregel voor zij welke het grootste deel van hun opgewekte elektriciteit uit de zonnepanelen zelf verbruiken of opslaan in een batterij. Beide voorstellen kunnen samen hand in hand gaan, al ligt de eindbeslissing bij de onafhankelijke regulator.

Tegen eind december komt er een beslissing rond de compensatieregeling voor zonnepanelen eigenaren. Als het van minister Tommelein afhangt blijft het voordeel voor zonnepanelen eigenaren zeker gelden en ook voor zij welke zonnepanelen wensen te plaatsen dient de investering interessant en rendabel te blijven.

Vergelijk offertes en bespaar tot 30%

Relevant nieuws

De race naar batterij-opslag barst nu ook los in Europa

23/05/2017

De race naar batterij-opslag barst nu ook los in Europa

In de Verenigde Staten en Azië zijn heel wat bedrijven bezig met het opzetten van nieuwe fabrieken gespecialiseerd in het vervaardigen van batterijen. Vooral Amerika is met de Gigafactory van Tesla toonaangevend hierin. Europa hinkte tot dusver achterop, maar daar komt nu verandering in, vooral vanuit de autobedrijven. Zo hebben Daimler (Mercedes-Benz), Volkswagen en Renault plannen voor hun eigen versie van de gigafactory.

Lees verder arrow
Nieuwe verkooprecords voor Chinese zonnepanelen merken

15/08/2017

Nieuwe verkooprecords voor Chinese zonnepanelen merken

Door de hoge importheffing van 47.6% door de Europese Unie op Chinese zonnepanelen, werd verwacht dat 2017 een bloedrood jaar zou worden voor China met vele faillissementen. Uit eerste data voor het tweede kwartaal van 2017 lijkt daar echter niets van aan te zijn. Integendeel, de verkoopcijfers van de top-20 merken in de wereld, welke vrijwel bijna enkel uit Chinese merken bestaat, steeg met 21%.

Lees verder arrow
Meer dan 300.000 zonnepanelen installaties in Vlaanderen

21/09/2017

Meer dan 300.000 zonnepanelen installaties in Vlaanderen

De laatste 2 jaren zijn zonnepanelen weer flink in opmars. Dit is te wijten aan een drietal factoren: hogere elektriciteitprijzen, de prijzen van zonnepanelen zijn fors gedaald en het verplicht behalen van een lager e-peil voor nieuwebouwwoningen. Inmiddels heeft Vlaanderen de kaap van de 300.000 installaties behaald. In andere cijfers, 1 gezin op de 9 in Vlaanderen heeft reeds gekozen voor zonnepanelen, dat is 11%. Daarmee doen we bijvoorbeeld fors beter dan Duitsland op gebied van particuliere installaties, waar ongeveer 1.5 miljoen particuliere installaties staan voor 37 miljoen huishoudens, ofwel 4%.

Lees verder arrow
VREG start onderzoek naar groepsaankopen

20/11/2018

VREG start onderzoek naar groepsaankopen

Groepsaankopen, er is de laatste tijd heel wat rond te doen. Groepsaankopen zijn niets nieuws, denk maar aan het succes van bedrijven zoals Groupon of iBood voor elektronica. Ook in de energiemarkt hebben ze intussen hun intrede gemaakt, zoals voor bij de aankoop van mazout, gas of brandhout. Ideaal voor deze producten, waar geen persoonlijke aanpak vereist is en je als klant vaak een mooi voorstel krijgt door de mooie korting door de ‘kracht van de massa’.

Lees verder arrow