In de Verenigde Staten en Azië zijn heel wat bedrijven bezig met het opzetten van nieuwe fabrieken gespecialiseerd in het vervaardigen van batterijen. Vooral Amerika is met de Gigafactory van Tesla toonaangevend hierin. Europa hinkte tot dusver achterop, maar daar komt nu verandering in, vooral vanuit de autobedrijven. Zo hebben Daimler (Mercedes-Benz), Volkswagen en Renault plannen voor hun eigen versie van de gigafactory.
Deze nieuwe fabrieken worden in Duitsland, Zweden, Hongarije en Polen worden gebouwd. De eerste fabriek welke gebouwd wordt is deze van Daimler, op een boogscheut van Berlijn. Het totale project wordt geraamd op 500 miljoen euro en zal zich toespitsen op het maken van lithium-ion batterijen voor wagens en batterij-opslag van zonne-energie. De nieuwe fabriek komt er naast de bestaande (kleine) fabriek welke momenteel al operationeel is.
De start van de nieuwe fabriek werd geofficialiseerd door onder andere bondskanselier Merkel en de directie van Mercedes-Benz. Tot dusver maakte Mercedes-Benz gebruik van Panasonic batterijen welke in één van de Tesla fabrieken werden gemaakt voor het elektrische B-klasse model. Enkele maanden geleden werd door Mercedes-Benz bevestigd dat het de samenwerking stopzet en zijn eigen batterijen zal ontwikkelen in de nieuwe fabriek.
Doordat elektrische wagens aan marktaandeel winnen is er ook nood aan batterij-opslag. De vraag naar elektriciteit zal enkel toenemen en batterij-opslag kan aan deze vraag beantwoorden.
Boris von Bormann, CEO Mercedes-Benz Energy
In 2017 wordt er voor 103GW aan batterij-opslag gemaakt in alle fabrieken wereldwijd, tegen 2021 loopt dit op naar 278GW per jaar. Batterijen zijn niets nieuws, maar met de opkomst van zonnepanelen en vooral elektrische wagens groeit de markt razendsnel. Wanneer Tesla’s gigafactory gereed is, kan er jaarlijks 35GW aan batterij-opslag worden geleverd, onder andere door de Powerwall. Dit komt overeen met batterijen voor 500 000 wagens.
In Zweden worden plannen gesmeed voor een batterij-opslag fabriek met een kostenplaatje van 4 Biljoen Euro. Het project wordt geleid door een oud-Tesla directeur en de opening is gepland voor 2023.
Momenteel bevindt het monopolie van batterij-opslag zich vooral in Azië, waar Samsung en LG de twee grootste bedrijven zijn.
De prijs van batterijen blijft verder dalen. Waar in 2010 één kWh aan batterij-opslag $1.000 bedroeg, is dit in 2018 gezakt tot $273. Tegen 2020 zou dit $180 zijn, en tegen 2030 zelfs onder de $100. Dit betekent ook dat tegen 2025 een elektrische wagen goedkoper zal zijn dan een wagen op fossiele brandstoffen. De grootste kost bij een elektrische wagen vandaag is de batterij, welke ongeveer 30% van de totaalprijs op zich neemt. Tegen 2030 zullen elektrische wagen een marktaandeel hebben van 25%