Bent u een zonnepanelen installateur?

Zonnepanelen welke elektriciteit leveren en de woning afkoelen!

In een niet zoverre toekomst zullen zonnepanelen mogelijk een nieuwe functie hebben, namelijk het koelen van de woning of gebouw waarop ze geplaatst zijn en dit op een ecologische manier. Een team van wetenschappers samengesteld uit de prestigieuze Stanford University en het NNSFC (National Natural Science Foundation of China) hebben een prototype ontwikkeld van een zonnepaneel uitgerust met een stralingskoeler.

De werking is simpel, elk object neemt licht op en zet dit om in warmte. Echter wordt niet 100% van dit licht omgezet in warmte. Een deel wordt teruggekaatst onder infrarode stralen. Dat wil zeggen dat de oppervlakte net boven een object kouder kan zijn dat het object zelf, dit is bijvoorbeeld hetzelfde met vorst, waar de temperatuur niet noodzakelijk onder nul dient te gaan maar vorst wel aanwezig is.

Een stralingskoeler functioneert onder dit principe, het neemt deze infrarode stralen op welke de lucht koelen. Dit is volledig milieuvriendelijk en veroorzaakt geen broeikasgassen zoals bijvoorbeeld een airconditioner.

Wanneer men een stralingskoeler en zonnepaneel samen gebruikt kan dit interessante resultaten opleveren, dat is net wat dit team wetenschappers probeert te bereiken. Dit tweeledig prototype beschikt over een zonnepaneel aan de bovenkant en stralingskoeler aan de onderkant. Middenin zit een vacuum kamer zodat de hitte van het zonnepaneel niet wordt overgedragen aan de stralingskoeler.

De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. De stralingskoeler onder het zonnepaneel kan lucht tot 12 graden afkoelen tegenover de omgevingstemperatuur. Dit kan dan gebruikt worden om de woning natuurlijk te koelen, of zelfs om de zonnepanelen af te koelen. Deze behalen namelijk een beter rendement bij een lagere temperatuur.

Het grote nadeel en uitdaging is de kostprijs van dit technologisch hoogstandje. Het is moeilijk en duur te produceren op grote schaal maar biedt interessante perspectieven zoals hoe deze twee technologiën samen gebruikt kunnen worden bij een beperkte oppervlakte of kunnen helpen met het verbeteren van het rendement van zonnecellen door afkoeling te bieden.

MIT-startup ontwikkeld camouflage zonnepaneel
MIT-startup ontwikkeld camouflage zonnepaneel

05/06/2017

De esthetische kant van zonnepanelen zijn vaak een discussie en reden om geen zonnepanelen te laten plaatsen. Zo passen ze vaak niet bij de ‘look’ van het huis, zeker bij klassieke woningen met (kleien) dakpannen. Sistine Solar, een nieuwe start-up gestart in de bekende MIT universiteit wil hier verandering in brengen door zonnepanelen te camoufleren in dezelfde stijl als het dak. 

Lees verder
NASA test uitvouwbaar zonnepaneel in de ruimte
NASA test uitvouwbaar zonnepaneel in de ruimte

27/06/2017

NASA heeft met wisselend succes een uitvouwbaar zonnepaneel getest in de ruimte. De ROSA (Roll Out Solar Array) is veel lichter dan de andere ruimte-zonnepanelen en doordat het opgevouwd kan worden op een cilinder is het makkelijker te transporteren. De technologie zou bemande Mars missies makkelijker kunnen maken, gezien voldoende energie opwekken het grootste pijnpunt is bij dit soort missies.

Lees verder
Vliegtuig aangedreven door zonnepanelen op weg naar de stratosfeer
Vliegtuig aangedreven door zonnepanelen op weg naar de stratosfeer

10/07/2017

Reizen in de lucht met een vliegtuig aangedreven door zonnepanelen lijkt een toekomstdroom, maar kan binnenkort realiteit worden. Het bedrijf SolarStratos heeft een eerste succesvolle test uitgevoerd. Het uiteindelijke doel is het vliegtuig in de stratosfeer te krijgen wat de reikwijdte aanzienlijk moet verhogen.

Lees verder
Elektrische wagens in de toekomst uitgerust met zonnepanelen?
Elektrische wagens in de toekomst uitgerust met zonnepanelen?

15/08/2017

Er is geen stoppen meer aan, sinds de eerste commerciële elektrische auto van Tesla werd voorgesteld, mikken bijna alle autofabrikanten op de toekomst: de elektrische wagen. Vanaf 2025 zijn elektrische wagens goedkoper dan vervuilende brandstof wagens. Verwacht wordt dat tegen 2040 er tussen de 266 miljoen tot 530 miljoen elektrische wagens zullen rondrijden. Maar waar halen al deze wagens straks hun stroom vandaan? Het antwoord zou wel eens eenvoudiger kunnen zijn dan het lijkt.

Lees verder