Er is geen stoppen meer aan, sinds de eerste commerciële elektrische auto van Tesla werd voorgesteld, mikken bijna alle autofabrikanten op de toekomst: de elektrische wagen. Vanaf 2025 zijn elektrische wagens goedkoper dan vervuilende brandstof wagens. Verwacht wordt dat tegen 2040 er tussen de 266 miljoen tot 530 miljoen elektrische wagens zullen rondrijden. Maar waar halen al deze wagens straks hun stroom vandaan? Het antwoord zou wel eens eenvoudiger kunnen zijn dan het lijkt.
Een elektrische wagen verbruikt al snel hetzelfde als een klein gezin, 3000kWh per jaar voor een gemiddelde van 15 000 kilometer. Een oplossing is natuurlijk zonnepanelen op het dak (met eventueel batterij-opslag) om de wagen op te laden. Echter als je ook zonnepanelen wenst voor de woning kom je al snel aan vrij grote installatie, waarvoor niet altijd het geschikte dakoppervlakte beschikbaar is.
Rest ons nog een andere interessante oppervlakte voor energie op te wekken: de auto zelf! Niets nieuws denk je, een twee-jaarlijks terugkerend nieuwsitem.
De jaarlijkse World Solar Challenge vindt plaats in Australië, waar veel zon, universiteiten en tech-bedrijven het tegen elkaar opnemen in futuristische eenpersoonswagens volledig bedekt met zonnepanelen. Deze wagens zien er niet meteen heel praktisch uit voor dagelijks gebruik, zonder ook even rekening houdende met de veiligheid van deze ultra-lichte wagens gebouwd uit koolstofvezel waarbij de weg volledig wordt afgesloten.
Kortom, wagens uitgerust met zonnepanelen lijken nog heel ver weg, zelfs fictie. Of toch niet?
Meer en meer grote automerken beginnen met het plaatsen van zonnepanelen op het dak van de wagen, zijnde om kleine elektronica in de wagen te voorzien van stroom, de air-co, tot zelfs enkele merken welke een wagen ontwikkelen welke zichzelf volledig autonoom van stroom kan voorzien. We nemen je mee in een klein overzicht waar zonnepanelen voor commerciële wagens wordt toegepast.
Nissan Leaf SL
De nieuwe Nissan Leaf SL beschikt over een klein zonnepaneel op de achterspoiler. Het kleine zonnepaneel met een vermogen van 9 watt voegt niets toe aan de actieradius van de wagen, maar laadt wel de batterij op. Gedaan met lege batterijen.
Toyota Prius Plug-in
Twee zonnepanelen van Panasonic welke samen goed zijn voor 180 watt en stroom voorzien voor de air-co, boordcomputer en meer kleine onderdelen. De opgewekte energie kan ook gebruikt worden om effectief mee te rijden. Op een zonnige dag kan de wagen ongeveer 6KM bereik uit de zonnepanelen halen. Wanneer de volledige batterij opgeladen is via de zonnepanelen, kan je zelfs 40KM tot 50KM rijden.
Een tijdje geleden bekeken we deze elektrische auto in meer detail.
Sono Sion
Deze Duitste start-up is een nieuwe autofabrikant welke een volledig elektrische wagen op de markt wenst te brengen in 2018 en dit voor minder dan 20 000 Euro. Een groot deel van de fondsen hiervoor zijn door middel van crowdfunding opgehaald.
De Sion bestaat uit 330 zonnecellen welke voornamelijk op het dak en motorkap liggen. Er liggen ook zonnecellen op de deuren, wat misschien een wat vreemde keuze is, maar waardoor wel elektriciteit in de vroege en late uren kan worden opgewekt.
Op een dag tijd kan genoeg energie worden opgewekt uit de zonnepanelen om 30KM te rijden. Wanneer de volledige accu is opgeladen kan een bereik van 250KM worden behaald.
Karma Automative Revero
Waar de Sono Sion vooral mikt op de middenklasse, mikt de Revero van Karma Automative vooral op de bovenklasse, met een prijskaartje van 130 000 US Dollar. Het volledige dak is bedekt met zonnepanelen, welke dagelijks ongeveer 2,5KM aan extra bereik toevoegen.
Lightyear One
De Lightyear is een spin-off van de alumni van de Nederlandse Stella Vie, welke deelneemt aan de World Solar Challenge van 2017. Het team erachter is van de Technische Universiteit van Eindhoven. Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen, heeft de auto een reikwijdte tussen de 400KM en 800KM. Veel specificaties zijn er nog niet bekend over de auto, buiten het prijskaartje van 135 000 US Dollar. Op het eerste event werd meegedeeld dat in ideale condities de zonnepanelen per jaar tot 20 000KM aan bereik kunnen bijdragen.
Tesla
Tenslotte is er ook nog Tesla, welke de revolutie van elektrische wagens in gang heeft gebracht. Geen enkel van de huidige Tesla modellen beschikt over zonnepanelen, ook niet als optie.
Al is CEO Elon Musk wel duidelijk op Twitter dat dit in de toekomst zeker een optie zal zijn bij de nieuwe modellen, wat ons ook een logische volgende stap lijkt.
We will probably offer that as an option
— Elon Musk (@elonmusk) November 4, 2016