Ook het Verenigd Koninkrijk wordt niet gespaard met problemen rond de digitale meter. Recent hebben daar heel wat zonnepanelen eigenaars hun ontevredenheid geuit over de digitale meter welke recent geplaatst werd. De commotie is ontstaan doordat eigenaars van zonnepanelen in het Verenigd Koninkrijk het risico lopen teveel te betalen voor hun energierekening door de digitale meter. Ook de uitrol verloopt niet vlekkeloos en enkele energieleveranciers weigeren zelfs de digitale meter te plaatsen bij woningen met zonnepanelen.
Bij vele zonnepanelen eigenaars is de recente energiefactuur veel hoger sinds de invoering van de digitale meter. Dit komt omdat de waardes van de zonnepanelen en de digitale meter vaak uit elkaar liggen. De digitale meter toont een lagere opbrengst dan de zonnepanelen installatie (omvormer), wat uiteraard tot frustratie leidt. Het Verenigd Koninkrijk heeft dezelfde regeling als Vlaanderen, waar het teveel aan elektriciteit van de zonnepanelen op het net wordt geïnjecteerd en verkocht. Indien de waarden van elkaar verschillen en de digitale meter een lagere opbrengst aanduidt, zal de eigenaar van de zonnepanelen installatie uiteindelijk een hogere elektriciteitsfactuur voorgeschoteld krijgen.
Twee van de grootste energiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk, EON en NPower, weigeren digitale meters te plaatsen bij woningen met zonnepanelen tot de problemen zijn opgelost. In het Verenigd Koninkrijk kan de consument de digitale meter ook zelf weigeren.
Ondertussen plaatsen andere energieleveranciers, waaronder British Gas, digitale meters in woningen met zonnepanelen. Dit heeft echter geleid tot facturatieproblemen voor sommige klanten, die uiteindelijk hun slimme meters hebben verwijderd. 53% van de zonnepanelen eigenaars rapporteert grote verschillen in hun factuur sinds het plaatsen van de digitale meter.
Andere problemen sinds de uitrol van de digitale meter is dat deze helemaal niet zo 'slim' is als voorzien. Sommige energieleveranciers kunnen de waarden niet correct uitlezen vanop afstand waardoor iemand langs komt om de meterstanden op te nemen, net datgene wat verleden tijd hoort te zijn bij de invoering van de digitale meter.
De uitrol van de digitale meter heeft een prijskaartje van maar liefst 11 Biljoen pond. Ook daar gaat de uitrol veel trager dan gepland. Waar er maandelijks 1,3 miljoen meters dienen vervangen te worden door de digitale meter, ligt dit in werkelijkheid maar op 420.000 waardoor de verwachte deadline van 2020 halen moeilijk wordt.